BKK: metróbuszok, nagy kapacitású közlekedési folyosók jöhetnek létre a külső kerületekben

Desktop
Fotó: BKK / Nyirő Simon
Fotó: BKK / Nyirő Simon

Új, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedési lehetőségek nyílhatnak meg Budapest külső kerületei számára. A BKK olyan új hálózati javaslatokon dolgozik, amelyek a mai szolgáltatáshoz viszonyítva megerősített buszjáratokkal segítené a külső kerületekben élőket, gyorsabb és sűrűbb kapcsolatot biztosítva a metróvonalakhoz és a belvároshoz.

A BKK közösségi közlekedési hálózat fejlesztési stratégiájának részeként a társaság adatalapú elemzésekkel értékelte Budapest közösségi közlekedésének hatékonyságát, és jelölt ki olyan városrészeket, ahol az eddigieknél jobb kiszolgálást biztosító versenyképes folyosókat lehet kialakítani. 

Az itt közlekedő járatok célja, hogy gyorsabb és kényelmesebb összeköttetést biztosítsanak a külső kerületek és a metróvonalak között, lehetővé téve, hogy az új szolgáltatással elérhető külső kerületekben élő több mint 100 ezer budapesti autóhasználat nélkül, egyszerűbben és kiszámíthatóbban jusson el a belvárosba.

A tartalom a hirdetés után folytatódik
Desktop, Mobil

Német minta, budapesti adatelemzés

Berlinben is évtizedek óta működnek hasonló, nagy kapacitású közlekedési folyosók. A német fővárosban sűrűn közlekedő metróbuszok járnak ott, ahol jelenleg még nincs megfelelő kötöttpályás kapcsolat. Berlinben az M11-től M85-ig jelölt járatok kötik össze a belső és a külső városrészeket, kiszolgálva a város peremkerületeiben élők közlekedési igényeit.

Nem a kötött pályás fejlesztések helyett, hanem azok előtt

Miként azt a Főváros vezetése és a BKK is számos alkalommal világossá tette: közép- és hosszú távon a legjobb megoldást a kötöttpályás fejlesztések (vasút, HÉV, metró, villamos stb.) jelentik. Ezek megvalósítása gyakran több évtizedet vesz igénybe. A BKK által előkészített kötöttpályás fejlesztések megvalósítása – például az Újbuda-Újpest villamos-összeköttetés, a 3-as, a 42-es villamosvonal meghosszabbítása – az európai uniós forrásokhoz való hozzáférésen is múlik, ami jelenleg késedelmet szenved. Azonban a projektek megvalósulásáig is szolgálni kell a külső kerületben élőket, ezért rövid távon is szükségesek olyan fejlesztések, amelyek gyors és vonzó alternatívát kínálnak, például az autóbusz- és a trolibuszhálózat bővítésével.

A BKK szerint a külső kerületekben élők mindennapi közlekedésének javítása kiemelt feladat kell, hogy legyen, és helyet kell kapnia azon a fejlesztési listán, amelyre az elmúlt időszakban számos egyéb rövid távú közösségi közlekedési javaslat is felkerült.

Tesztidőszak indulhat

A BKK pilotprogram keretében indítaná el az autóközlekedéssel is versenyképes szolgáltatást nyújtó közlekedési folyosókat néhány kiválasztott kerületben, amelynek célja, hogy a társaság mérések alapján, adatalapon hozzon döntést arról, hogy milyen szolgáltatási színvonal szükséges ahhoz, hogy a közösségi közlekedés versenyképesebb és vonzóbb alternatívát nyújtson, mint az autózás.

A BKK ütemezése eredetileg is azzal számolt, hogy a Főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága 2025. februári rendes ülésén megvitatja a javaslatcsomagot, és a fővárosi döntéshozók jóváhagyását követően a társadalmi és kerületi egyeztetések beérkezett javaslatai figyelembevételével születhet meg a végleges döntés a projekt elindításáról, amit a BKK 2025 tavaszára tervez.

Mobil
Mit szólsz hozzá?

Hirdess nálunk!

Szeretnéd, ha a kerület lakói tudnának szolgáltatásaidról, termékeidről, boltodról, vendéglátó-helyedről? Hirdess nálunk! Meglásd, egyáltalán nem drága – és megéri. A részletekért kattints ide!